Desenul animat este o formă de exprimare sau comunicare, care se referă la mai multe forme de artă, inclusiv ilustraţii cu legendă (subtitlu) umoristice, desene satirice politice şi film animat.Iniţial, termenul de „desene animate” a fost mentionat pentru diferite forme de artă, cum ar fi fresce şi tapiserii. La mijlocul secolului al XIX-lea a dobândit sensul de parodie picturala, plină de umor şi adesea satirica în portretizarea evenimentelor social-politice.
Reviste, cum ar fi „Punch” şi „The New Yorker”, au popularizat această formă vizuală de umor, care a continuat să fie folosita cu mare impact asupra societăţii. Oferind cele mai incisive comentarii pe probleme de interes curent, desenele în special au avut un rol în monitorizarea impactului social şi politic ai a vieţilor celor din pozitii de conducere şi influenţă.
Desenele animate se adreseaza in general publicului mai tânăr, divertismentului pentru copii in care se prezinta aventuri ale animalelor personificare, supereroi şi copii protagonişti.
De la artă la comentarii politice şi divertisment, desenele animate au jucat un rol important în modelarea lumii aşa cum o ştim.
Istoria termenului „desene animate”, in limba engleza „cartoons”
În sensul său original, „desen animat”, provine din limba italiană de la cuvantul „cartone”, care înseamnă „hârtie mare” si reprezinta un desen făcut pe hârtie ca studiu pentru o opera de arta. Desenele animate au fost utilizate mai întâi în secolul al XVI-lea pentru fresce, o tehnică ce implică aplicarea de pigment de un perete proaspat. După ce compoziţia a fost desenata pe hârtie, acesta a fost apoi transferata pe perete folosind una dintre cele două tehnici. Artistul ar putea utiliza un instrument pentru a trasa peste desen, sau ar putea utiliza un alt instrument de perforare, după ce s-a aplicat praf de cărbune pentru a marca liniile de compoziţie.
„Desene animate” facute de pictori celebri, cum ar fi Rafael şi Leonardo da Vinci, pot fi vazute în muzee din intreaga lume. O colecţie de renume mondial de „desene animate” realizate pentru tapiserii de Peter Paul Rubens, unul dintre cei mai renumiti artisti ai secolului al XVII-lea, se gaseste la „John and Mable Ringling Museum of Art” în Sarasota, Florida.
Până în 1843 termenul de „desen animat” a fost folosit doar pentru a desemna o schita preliminara in arta plastică.
Utilizarea modernă a termenului a fost inventata de revista britanica „Punch”, foarte cunoscuta pentru desenele sale satirice. La acea vreme, „Casa Parlamentului” a trebuit sa fie reconstruita după un incendiu şi artiştii au fost încurajați să prezinte desene sau „desene animate”, pentru a ajuta la selectarea de tablouri noi şi picturi murale. O serie de desene au dat titlul de „desene animate”, (inclusiv John Leech „Desenul Animat, Nr. 1: Substanţă şi Umbra”) in care era prezent sarcasmul pentru a ataca guvernul care a cheltuit banii publici pe opulenta inutila, în timp ce oamenii săraci mureau de foame.
Termenul de „desene animate” a ramas ca descriere a picturilor satirice. In timp, termenul a ajuns să fie utilizat ca referire la orice formă de desen umoristic. Abia la începutul secolului XX a fost utilizat pentru a descrie desenele animate, in adevaratul sens al cuvantului.
„Desenele animate” editoriale.
Sunt desene, de asemenea, cunoscute drept caricaturi sau „benzi desenate”, conţinând un mesaj politic sau social. Desenele animate editoriale au aparut prima data în timpul „Reformei Protestante” în Germania la începutul anilor 1500. Cu scopul de a raspandi ideile sale la o populaţie în mare parte formata din analfabeţi, Martin Luther, lider al Reformaţiunii, a apelat la imaginea tipărită. Imagini in care se protestau acţiunile Bisericii Catolice au fost distribuite pe foi de hârtie, afişe şi pamflete ilustrate, s-a dovedit a fi un mijloc eficient ca mesajul sa ajunga la o mare parte a populaţiei.
În Statele Unite, prima banda desenata a fost tipărită de Benjamin Franklin în „Pennsylvania Gazette” pe 9 mai 1754. In această imagine, foarte cunoscuta, apare un şarpe taiat in bucati, unde segmentele reprezintă guvernele coloniale, şi legenda „Alătura-te, sau Mori” sub imagine. Bazat pe o superstiţie populara, că un şarpe tăiat ar putea fi refacut, dacă bucatile au fost puse împreună, „desenele animate” au îndemnat guvernele coloniale să se unească în timpul războiul franceză şi Indian. Imaginea a fost retipărită în ziare în toate coloniile.
Efectul desenelor animate după Războiul Civil American este exemplificat în legendara lupta a lui Thomas Nast împotriva coruptului William M. Tweed. Desenele animate ale lui Nast, au fost atacuri virulente asupra masinii politice „Tammany Hall” condusă de Tweed, care a fost atât de exasperat, incat el a exclamat: „Opriti acele nenorocite imagini!”. Aceste desene animate au fost factori semnificativi în căderea lui Tweed şi caricatura lui Nast cu fuga sefului politic a condus la identificarea si arestarea lui Tweed în 1876, Vigo, Spania:
Desenele animate editoriale moderne pot fi găsite în aproape toate ziarele. Desene animate editoriale pot fi foarte diverse, dar există un anumit stil stabilit. Cele mai multe desene animate editoriale folosesc metafore vizuale şi caricaturi pentru a explica situaţii politice, evenimente curente cu o imagine plină de umor sau emoţionanta. Unele dintre metaforele vizuale cele mai cunoscute sunt măgarul şi elefantul (care simbolizeaza partidele politice Americane), castorul (simbolizeaza Canada), leul (simbolizeaza Marea Britanie) si ursul (simbolizeaza Rusia). Deşi stilul, tehnica si punctul lor de vedere pot varia, caricaturistii editoriali toti atrag atenţia asupra problemelor sociale şi politice actuale.
Desenele animate editoriale sunt privite ca o formă narativă și un premiu Pulitzer în desen animat editorial a fost înfiinţat în 1922. Acestea au fost descrise ca „fotografii vorbitoare”, reflectand progresul retoricii prin imagini.
Prin natura lor, sunt controversate. Desenele animate editoriale au fost folosite pentru a descrie o varietate de puncte de vedere politice, religioase şi sociale, şi adesea au atins subiecte sensibile. Ca si critici sociali, caricaturistii au cel mai mare impact în perioadele de tulburări sociale şi mişcări politice. Este mai dificil pentru caricaturisti sa-si menţina spiritul critic atunci cand au loc tragedii sau războaie, pentru ca atunci tendinţa este de a invoca sentimente nationaliste si a mentine confortul publicului.
În timp ce aceste desene animate pot avea adesea o influenţă pozitivă asupra schimbarii, ele, de asemenea, poate agrava tensiunile existente. În cazuri extreme, desene animate editoriale au cauzat proteste şi violenţe.
Desenele animate de gag şi benzile desenate.
Desene animate de gag moderne sunt găsite în reviste, ziare şi felicitări, şi, în general, constau dintr-un singur desen cu o legendă imediat sub ele sau un discurs sub forma de balon.
„Benzile desenate”, se regăsesc zilnic în ziarele din întreaga lume, şi sunt, de obicei, o serie scurtă de desene afisate în ordine sau una dupa alta. În SUA acestea sunt denumite „comics” sau „funnies.” Deşi umorul este subiectul cel mai des întâlnit, aventura si drama sunt reprezentate, de asemenea, prin acest mijloc de exprimare. Cele mai multe benzi desenate sunt de sine statatoare, unele sunt prezentate sub forma de seriale, cu o poveste, care se continua zilnic sau săptămânal.
Filmul de desene animate.
In zilele noastre folosirea expresiei „desene animate” se referă la canale de televiziune dedicate, filme şi filme de scurt metraj animate. Deşi termenul se poate aplica la orice prezentare animata, este folosit cel mai adesea cu referire la programele pentru copii.
Winsor McCay, considerat „părintele animatiei,” a stabilit un reper cu desenul animat intitulat „Gertie Dinozaurul” în anul 1914 . Acesta animatie a fost prima in care s-a creat un personaj şi a arătat adevăratul potenţial al domeniului. Regizorul legendarul de animație Chuck Jones este citat ca spunând: „sunt două persoane cele mai importante în animaţie Winsor McCay şi Walt Disney dar nu sunt sigur pe care ar trebui să-l aleg ca fiind cel mai bun.”. Cinci ani mai târziu, Otto Messmer a creat celebra pisica „Felix”, care a apărut într-o serie de desene animate.
Unul dintre cele mai celebre filme de desene animate, şi primul care a inclus sunet sincronizat, a fost creat de Walt Disney si s-a numit „Steamboat Willie”. Lansat în 1928, a fost primul in care a aparut Mickey Mouse. Disney a creat un imperiu de animaţie, si-a încurajat animatorii sa portretizeze personaje cu miscari cat mai realiste, şi a creat capodopere ca „Albă ca Zăpada” şi „Fantasia”.
În 1930, a fost fondat Looney Tunes de catre, Hugh Harman și Rudy Ising, animatori ai lui Disney (ambii au plecat trei ani mai târziu pentru a forma studioul MGM). Regizorii Tex Avery și Bob Clampett au început tradiţia desenului animat de comedie, care exista si in prezent. Personaje ca Bugs Bunny si Daffy Duck exemplifica talentul extraordinar al celor doi animatori.
Până la sfârşitul anului 1940, desenele animate au fost prezentate în cinematografe. Era tipic pentru cinematografe sa ruleze două filme separate de un desen animat şi actualităţi; multe dintre desenele animate din anii 1930 pana in anii 1950 au fost concepute pentru a rula pe marele ecran. Odată ce televiziuna a început să crească în popularitate, desenele animate au început să fie produse si pentru micul ecran. Disney a fost unul dintre primele studiouri care a produs animatii de acest gen, incluzându-le programe ca „The Mickey Mouse Club”.
În anii 1950, United Productions of America (UPA), un studio format din animatori ex-Disney, a inceput sa creeze animatii mult mai simple. În loc de culori naturale şi fundal detaliat, animatori UPA au folosit culori evidentiate, expuneri abstracte ale norilor şi copacilor, şi miscari limitate, mai putin naturale. Cum se produceau din ce in ce mai multe desene animate pentru televiziune, animatori au inceput sa adoptate tehnica simpla a celor de la UPA, pentru a economisi timp şi bani, deşi se pierdea mult din estetica în acest proces. două dintre cele mai populare animatii de acest gen sunt „The Flintstones” (Familia Flintstone), care a avut premiera în 1960, şi „The Simpsons” (Familia Simpson), care a avut premiera în 1989.
Desenele animate continua sa aiba succes si ca filme de lung metraj; tehnicile moderne de animatie computerizata
permit animatorului sa creeze imagini care nu ar fi posibile cu procesele tradiţionale de animare. Filme ca „Toy Story” (1995), Finding Nemo (2003), sunt exemple de imagini generate de calculator, sau CGI. Utilizarea tehnologiei CGI, contrar a ceea ce s-ar putea crede, nu înseamnă mai puţin de lucru pentru animatori. „Toy Story”, este primul film complet animat cu ajutorul CGI, au fost necesari patru ani pentru a fi finalizat; aceeaşi timp le-a trebuit si animatorilor Disney pentru a finaliza „Albă ca Zăpada şi Cei Sapte Pitici”.
Desenele animate au fost mult timp obiectul unor controverse în sfera comertului şi a violenţei, deoarece audienţa predominantă este formata din copii. În anii 1980, desene animate ca „Strawberry Shortcake” şi „He-Man” au fost create în jurul produselor, care nu erau altceva decat reclame extinse.
Există, un număr tot mai mare de tematici pentru adulti, de obicei, denumite „desene animate pentru adulti”. Anumite stiluri de animaţie, cum ar fi anime-ul japonez, nu sunt denumite în general „desene animate”.
Mickey Mouse in Steamboat Willie
https://www.urbanvoice.ro/istoria-completa-desenelor-animate/https://www.urbanvoice.ro/wp-content/uploads//2016/12/desene_animate-1.jpghttps://www.urbanvoice.ro/wp-content/uploads//2016/12/desene_animate-1-150x150.jpgIstorieTimp Liberdesene animate,istorie
One thought on “Istoria completa a desenelor animate”